Elevbrev – fra lesing til landing – del 11

SISTE DEL: OPPFLYGING !

Av Thomas Fredriksen

En søndag for et par uker siden var det plutselig et vindu i det dårlige været, og jeg fikk være med på en lang flytur over fjellet til Notodden. En skikkelig fin tur i strålende skyfritt vær, ja når vi bare fikk kommet oss vekk fra Vestlandet. Fremme i Notodden satt vi flyet fra oss, og tok bussen tilbake.

Ettersynstur over fjellet

FJELLET: Flott tur østover mot Notodden. Foto: Thomas Fredriksen.

Og der står det ennå, på 200-timers årlig ettersyn.

På fredag forrige uke var det tre uker siden jeg hadde siste flyleksjon, og dermed kunne jeg ikke lenger fly solo uten å først fly med instruktør. Søndag var det plutselig meldt litt brukbart vær igjen, og kontrollanten hadde også tid.

SOLA: LN-MTX klar til å gi Thomas sitt flysertifikat. Foto: Thomas Fredriksen

Planen min var egentlig å gjennomføre skill test i LN-HOG, som jeg er kjent i.

Klare for oppflyging – 6 måneder før tiden!

Og i Haugesund, hvor jeg er kjent. Men siden jeg allerede hadde ventet det som føltes som en evighet, bestemte jeg meg for at det var bedre å hive meg i det, og utnytte fordelen vi har her med tilgjengelige fly på Sola.

Så etter en lørdag med nesa dypt nede i kart, vær, NOTAM og annet, gikk turen med bil sørover over fjorden tidlig søndag. Kjøreturen er på cirka to timer, og det var unormalt lite trafikk. Når jeg satt der og mentalt forberedte meg både på hva jeg skulle si på radioen og hvordan jeg måtte taxe der nede, siden vindretningen betød en for meg ny baneretning. Dermed var det et par sekund hvor jeg nesten holdt på å plassere bilen på midtstripa når ett kjørefelt ble til to.

Den største ulempen med en såpass relativt lang kjøretur, var at jeg rakk å bli skikkelig nervøs på vei ned.

PLANEN: Oppflyging-flighten planlagt til Kristiansand. Foto: Thomas Fredriksen

Så nervøs at jeg nesten ikke hadde lyst til å gjennomføre. Men så satt jeg der, med en veldig rolig og hyggelig kontrollant. Plutselig hadde jeg ikke tid til å tenke over at jeg var nervøs lenger. Før jeg visste ordet av det, satt vi i flyet – og da hadde jeg mer enn nok annet å tenke på.

LN-MTX på Sola

Flyet denne gang var LN-MTX, en fargerik Cessna 172, som jeg aldri har sittet i tidligere…

Men øvingen i bilen hjalp, og jeg klarte å huske riktig callsign hver eneste gang. Jeg fikk fort kjenne at det hjalp å øve på taxing i MSFS2020 også, for det her gikk lett som en lek.

Kort tid etter rullet vi nedover bane 36, og så var vi i lufta. Først en tur sørover langs kysten til Egersund, så en masse airwork, før vi til slutt returnerte for noen landingsrunder.

Plutselig var det gjort, og det gikk så mye bedre enn jeg hadde fryktet!

GRATULERER: Flymagasinet.no gratulerer vår nye pilot, Thomas Fredriksen. Foto: Kontrollanten

Når flyet var parkert, var det bare en masse papirarbeid igjen. Du kan trygt si at jeg var langt mer avslappet på turen hjem igjen. Nå har jeg klart det!

Votter i premie…

Når jeg startet var målet mitt å fullføre innen august 2021, så jeg er ganske fornøyd med å være ferdig nå.

Spesielt med tanke på været her på Vestlandet, og de elendige åpningstidene på flyplassen vår. Dette har vært utrolig gøy, men også utfordrende og til tider svært frustrerende.

Jeg er glad jeg har kommet meg gjennom hele løpet, og er veldig takknemlig for alle som har hjulpet meg på veien hit – både instruktører, flygeledere, kontrollant, og andre i flymiljøet.

Nå som jeg endelig har fått «license to learn», er det bare å komme seg opp i lufta og lære videre.

Disse vottene ventet på meg når jeg kom hjem fra skill-testen, med kommentaren «du fløy i feil fly».

-Ja, les hva som er strikket i rødt…

Kule var de uansett. En liten bonus på slutten er at jeg er første elev som har gjennomført og fullført opplæringen i Haugaland Flyklubb.